7 RAHSIA UNTUK JADI ORANG YANG BERJAYA

1. Anda perlu tahu apa matlamat dan impian sebenar anda. – Matlamat itu perlu spesifik dan terperinci contohnya “saya mahu tingkatkan pendapatan saya sehingga RM1000 bulan depan” berbanding “saya mahu meningkatkan pendapatan saya.” Anda harus membina pelan tindakan yang terperinci untuk mencapai matlamat dengan jayanya, selepas itu ikut sahaja pelan itu.
2. Kejayaan memerlukan fikiran yang POSITIF – Tentu anda pernah dengar perkara ini banyak kali dan mungkin ada yg sudah jemu dengannya. Namun sedar atau tidak, kebanyakan daripada kita tidak mengamalkannya. Cuba imbas kembali sepanjang hari ini, berapa banyak kali anda berfikiran positif? Erm.. Sebaiknya sentiasa berfikiran positif, bayangkan kejayaan sekerap yang mungkin, jauhi pemikiran tentang kegagalan. Cuba jauhi orang-orang yg berfikiran negatif. Anda bertindak seperti apa yang anda fikirkan dan Anda adalah Apa Yang Anda Fikir!
3. Jangan bertolak ansur dengan KEBENARAN. Orang berjaya mempunyai INTEGRITI yang sangat tinggi– Kalau mahu berjaya, jauhi sikap menipu atau berbohong. Pegang teguh pada janji. Apabila buat silap usah keberatan mengakuinya. Orang berjaya tak takut menyatakan kebenaran.
4. Kejayaan memerlukan lebih banyak usaha, usaha dan usaha. – Orang berjaya tidak memeram impian mereka dalam laci. Setiap matlamat mereka penuh dengan pelan tindakan yang terperinci. Matlamat tanpa usaha tidak membuahkan apa-apa. Beranikan diri! Buat sekarang!
5. Jangan berhenti cari ilmu baru. – Belajar sangat penting dalam apa perkara pun yang kita mahu capai. Baca buku, tambah maklumat menerusi internet, media, kembali sambung pelajaran, sertai forum dll. Kalau minat dengan sesuatu hal, cari info yang perlu tentangnya. Belajar kemahiran baru contohnya memasak, berkebun, menggunakan komputer dan sebagainya. Lakukan apa saja untuk jadi yang terbaik.
6. Kalau mahu berjaya, jadi orang yang kreatif dan berbeza. – Orang yang mengikut sahaja apa orang ramai buat tidak akan mencapai sesuatu yang mengagumkan. Orang yang berjaya tidak mengikut sahaja apa yg orang lain buat. Jujur terhadap diri sendiri. Bangunkan pemikiran dan idea sendiri. Kemudian barulah anda akan berjaya!!
7. Untuk berjaya, perlu asah kemahiran berkomunikasi. – Orang yang berjaya sangat jelas dan jujur dalam interaksi dengan orang lain. Mereka turut menggalakkan orang lain melakukan perkara yang sama. Kalau mahu berjaya, latih diri untuk memahami orang lain sebelum kita mahu orang lain memahami kita. Dan seterusnya anda akan berjaya.



CARA MEMILIH RAKAN

"Mutala"ah Pilih Teman"


 1.Barang sesiapa yang gemar berteman golongan kaya akan ditambah oleh Allah
  
  •  Kecintaannya terhadap dunia
  •  Suka bermewah dan
  •  Bertambah sifat kedekutnya
  •   
  • ** Sehingga melupakan hari akhirat.

2.barang sesiapa yang suka berdampingan dengan pegawai pemerintah atau raja akan ditambah oleh Allah
  
  • Sifat kasar dan sombong.

3.Barang sesiapa yang gemar bergaul dengan perempuan akan ditambah oleh Allah
  
  • Sifat bodoh dalam shahwatnya.

 4.Barang siapa yang suka bergaul dengan orang-orang fasik akan bertambah
  
  • Beraninya membuat dosa dan menundakan taubat.

 5.Barang siapa yang suka mendampingi orang-orang soleh akan bertambahlah keinginannga

  •  Berbuat taat kepada Allah





**PILIHLAH YANG MANA TERBAIK UNTUK KITA SEMUA..INSHAALLAH...
Renung2kan dan selamat beramal~


Bantulah Aku Melawan Nafsu (arabic)-Mawaddah




Have a Nice day~

....Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk surga, padahal belum nyata bagi Allah orang-orang yang berjihad diantaramu dan belum nyata orang-orang yang sabar.
(Ali 'Imran: 142)

Jihad bererti: 
1. berperang untuk menegakkan Islam dan melindungi orang-orang Islam;
2. memerangi hawa nafsu
3. mendermakan harta benda untuk kebaikan Islam dan umat Islam;
4. Memberantas yang batil dan menegakkan yang hak...

Do help me fighting lust


I had fought my lust every moment
I tried many times yet I failed
I didn't give up and I fought again
But I couldn't afford
I failed at last

O Lord, do help me, make easy for me
To fight this lust that is destroying me
May I'm not halted to reach You
Please help me Lord
Have mercy on me, don't let me be

Lord, do help me
Have mercy on me, don't let me be, do help me always
I don't give up, I keep on fighting by hoping help from You

Should You let me be on my own
I'll ceaselessly be in the sinful valley
O Lord, lust and satan always irritate me
Everyday they hold grudge on me whenever I want to be diligent to You

Don't leave me alone
Facing satan and my lust
I want to obey You, I want Your Please
Should You let me be, I'll be down then
Lord I'll try again fighting lust by Your help and Your blessing Lord

In this prayer I count on You
Do bestow upon me love and fear to You
As my guardians from my lust
Isn't it Your Promise to Your slaves?

O Lord, help me focus in my prayer
May I could feel Your Mightiness
Till I see everything is small, but You
By that feeling I hope at last I'll be able to fight satan and my cunning lust

Lord, in my prayer, clean up my soul, make feeble my lust
Do save myself, cultivate feeling of slavery in me 
Make it stay put for my entire life


Credit ----> MAWADDAH INTERNATIONAL


By : -------> Hafifi Borhan El Said love & Faith <--------

KISAH LELAKI DAN WANITA BERPURDAH


Suatu kisah… Kisah ini berlaku sewaktu aku di Madinah. Suatu hari aku berjalan melalui pasar. Sebaik saja muazzin melaungkan azan, aku terlihat seorang wanita. Wanita itu ganjil cantiknya. Dia berpaling kepadaku seolah-olah tahu bahawa aku merenungnya. Malah dia memberikanku anggukan kecil penuh bermakna sebelum wanita itu berpusing di satu sudut menuju ke lorong penjual sutera.


Bagaikan terkena panahan halilintar, aku serta-merta tertarik, hatiku terpukau dengan wanita itu. Dalam kepayahan aku berdebat dengan hatiku, memberikan satu demi satu alasan untuk meneruskan langkahku ke masjid memandangkan masanya telah tiba untuk solat, namun perdebatan ternyata gagal. Aku memutuskan untuk mengikut wanita tersebut.

Aku bergegas mengejar wanita itu, nafasku pantas dan mengah manakala wanita itu tanpa disangka mempercepatkan langkahnya.


               Dia telah berada jauh beberapa kedai di hadapan. Dia memaling wajahnya seketika padaku, terasa kudapat melihat cahaya senyuman nakal wanita itu dibalik purdah hitamnya. “Adakah ini khayalanku sahaja?” bisik hatiku. Akalku seolah-olah tidak berfungsi pada waktu itu.


“Siapakah wanita itu?”

Aku memantaskan langkahku dan memasuki lorong dimana wanita itu dilihatku masuk. Dan seterusnya wanita itu mengimbau aku, sentiasa dihadapan, masih tidak dapat dikejar, semakin jauh dan jauh dari mana kami mula-mula bersua. Perasaanku tambah membuak.
“Adakah wanita itu orang gila?”
Semakin jauh nampaknya wanita itu berjalan hingga ke penghujung bandar. Mentari turun dan tenggelam, dan wanita tersebut masih berada jauh di hadapanku. Sekarang, kami berada di tempat yang tidak disangka, sebuah perkuburan lama.
Kalaulah aku siuman seperti biasa, pasti aku akan merasa gementar, tapi aku terfikir, tempat yang lebih ganjil dari ini biasa dijadikan tempat pasangan kekasih memadu asmara. Dalam 60 langkah di antara kami aku melihat wanita itu memandang ke arahku, menunjuk arah, kemudian turun ke tangga dan melalui pintu bangunan sebuah kubur tua.






    Kalaulah aku tidak diamuk senyuman wanita itu tadi, pasti aku berhenti sebentar dan memegun masa, tapi sekarang tiada guna berpaling arah, aku menuruni tangga tersebut dan mengekori wanita itu ke dalam bangunan kubur itu. Di dalam bilik bangunan kubur itu, kudapati wanita itu duduk di atas ranjang yang mewah, berpakaian serba hitam masih berpurdah, bersandar pada bantal yang diletak pada dinding, diterangi cahaya lilin pada dinding bilik itu. Di sebelah ranjang itu, aku terpandang sebuah lubang perigi. “Kuncikan pintu itu,” kata wanita itu, dengan suara yang halus gemersik seumpama berbisik, “dan bawakan kuncinya. ” Aku akur.


              “Buangkan kunci tersebut ke dalam perigi itu,” kata wanita itu. Aku tergamam sebentar, kalaulah ada saksi di situ, pasti saksi itu dapat melihat gamamku. “Buang-lah,” ujar wanita itu sambil ketawa, “tadi kau tidak berfikir panjang untuk meninggalkan solatmu untuk mengekoriku kemari?” Tempelak wanita itu lagi. Aku diam.
“Waktu maghrib sudah hampir selesai,” kata wanita itu bernada sedikit menyindir . “Apa kau risaukan? Pergilah buangkan kunci itu, kau mahu aku memuaskan nafsumu, bukan?” Aku terus membuang kunci pintu tersebut ke dalam perigi, dan memerhatikan kunci itu jatuh. Perutku terasa bersimpul tatkala tiada bunyi kedengaran ketika kunci itu jatuh ke dalam lantai perigi. Aku berasa kagum, kemudian takut.
“Tiba masanya untuk melihat aku,” kata wanita tersebut, dan dia mengangkat purdahnya untuk mendedahkan wajah sebenarnya. Bukan wajah segar seorang gadis remaja, tapi kehodohan wajah yang mengerikan, jijik, hitam dan keji, tanpa satu zarah cahaya kelihatan pada alur kedut ketuaannya. ” Pandang aku sungguh-sungguh,” kata wanita itu lagi.
“Namaku Dunia. Aku kekasihmu. Kau habiskan masamu mengejarku , sekarang kau telah memiliki diriku . Didalam kuburmu. Mari. Mari.” Kemudian wanita itu ketawa dan ketawa, sehingga dia hancur menjadi debu, dan lilin itu padam satu demi satu, dan kegelapan menyelubungi suasana.



**P/S: Dunia ibarat taman dan kebun menuju ke akhirat yakni kehidupan kekal, maka sesungguhnya bajainya dengan benih yang baik supaya kita dapat menuainya kelak dengan hasil yang menggembirakan..inshaallah....~
RENUNG2KAN DAN SELAMAT BERAMAL~


CREDIT FOR: http://sahabatraudhah.blogspot.com/2010/09/lelaki-dan-wanita-berpurdah.html


DIARI SEKOLAH LAMA



Sawadikap.. cerita lama tak semestinya basi , sebab ia bernilai dan pasti ada meninggalkan seribu satu kemanisan... kemanisan dalam persahabatan terutamanya...
Kali nie entry pasal sekolah lama aku sebelum ak jejak kaki ke UKM.. 
syukur... 

Nama sekolah aku  
 "Kulliah Al-Lughah waddin As-sultan Abu Bakar, Pahang" ada Orang panggil sekolah Arab..
apa2 la..sebab kat Sini ak Ambil STAM ,semuanya subjek Arab..  
dan Alhamdulillah rezeki n ak dapat masuk UKM..(sedih tak dpt g Mesir).. 
sekolah ni belakang Istana Sultan Pahang kat Pekan, Pahang.. 
mantop la gua kata.kat lu,.
dia punya permandangan terbaik..! 

Dan kat sini juga ak banyak kenangan manis dan pahit..memori tercipta..hehe 
Mase tahun ak ni 2008, 
kelas dia tak campur laki perempuan..
kami kelas laki2..n pempuan2...
Al-Majd nama kelas ak.. semua lelaki...

Senang citer Kulliah lil-banin (laki) dengan Kulliah lil-banat (pempuan)
(suka hati main letak)haha
bila kelas dah asing buat apa2 pon dalam kelas semua line clear...
boleh baring2..boleh nyanyi2..haha
tak payah cover2 sebab perempuan takde...

Satu yang ak selalu perhati, bila banat @ perempuan selisih ngan lelaki... macam daun sembilu jadinya... kucup terus...*malu KOWT...hehe
ye mereka sangat malu..!! errmm..



Ni Pejabat sekolah lama (bekas Istana lama)



waktu petang selalu joging sekitar padang sebelah Istana nie...tgk kuda
dan minum ABJ..*Air Batu Jagung
(kantoi)

Laluan biasa sebelum malam


tempat selisih dengan perempuan selalu kat sini *masing2 malu2 kucing..haishhh!!

Dok petang kat sini best..angin bertiup sokmo 
...

Laluan lelaki..perempuan tidak dibenarkan..kuang2..
sekarang sekolah ak lagi cantik..macam I-City Shah Alam...sesuai la tu Pekan Bandar Diraja!!!
bila malam pekan bermandikan cahaya lampu yang meriah..~



**CANTIK KAN PEKAN?? rindu pulak ak kat Masjid polo!
bila la kaki nak jejak kesana lagi..haisshhh~

AND NOW, bila da ada kat UKM.. ia jadi macam biasa..malu2 sikit ja laa...
ada kawan shock culture!!
malu itukan perisai orang beriman,.... ok Cau!!

KAWANKU KAHWIN LAGI..

SALAM SEJAHTERA...Sepanjang tahun  2010 yang hampir berakhir ramai kawan2 ak yang sudah  mendirikan "masjid"... syukur alhamdulillah... biarpun apapun status mereka, diaorang tetap kawan ak sampai bila2...ukhuwah fillah ameen~...

semoga Allah memberkati kawan2 semua... 
USIA BUKAN PENGHALANG JODOH, KERANA JODOH KETENTUAN ALLAH RABBULIZZATI.. SEMOGA KORANG HIDUP SEJAHTERA HINGGA AKHIR HAYAT. KUMPUL ANAK RAMAI2 EA.. KASI MERIAH sikit !! HIHI..
tak lama lagi ramai la anak sedara ak...hehe

PASANGAN PERTAMA



Siti Nur Sakinah @ Sue...

DAH ADE BABY!! COMEL GILER. TAPI KUAT NANGIS. HIHI
* Syifa jgn nakal2...hehe


************************************************************************
PASANGAN KEDUA
ABDUL RAHMAN


Rahman ni kawen rezeki dia luas..Alhamdulillah,,
tak gitu papa Rahman?? hehe

.............................................................................................................................

PASANGAN KETIGA
Hafizah bte Abdul Karim




HABIS JA  tahun 2010 ni 3 sahabat sudah mendirikan masjid mereka...
mengadap tahun 2011 yang akan datang mungkin ada lagi kawan2 yang jodohnya sampai..inshaalllah... makan nasi minyak lagi ambo gamaknye..hehe

Syukur.. lepas ni maybe turn IDHAM kot:


takpun HUSAINI kot:
 hah...sebab masing2 dah ada org istimewa..KATANYA...

yang pasti bukan ak..kuang2.. bukan ye...!!!
hehe...ok cau!...
wasalam..
tunggu punya tunggu tak hadir juga... TAKPA2...SABAR nowh~.... menanti bunga gugur di pangkuan.....
**PEREMPUAN YANG BAIK UNTUK LELAKI YANG BAIK.....~
## lepas TIMBA CARI PERIGI...  and now,aku membenarkan "perigi cari timba" dalam kamus hidup ak 
 its ok...heh

**Pssst~ jgn lupa reunion kita di Pangkor after next year.. (umur 23 tahun) tunggu kawan2 n balik dari Jordon, Mesir dll...
Friendship never end~


BERFESYEN SEHINGGA LUPA YANG HAQ~~

Hai Assalamualaikum...
entry kali ni pasal fesyen minah era kini... .
wahai muslimah .. apakah nilai hijab bagi diri kamu??
apakah motif kamu menyarungnye ???
hah... adakah ia sekadar hiasan ??
atau ia hanya sekadar cebisan kain ???
kadang2..bila dah pakai cantik2 tu... lain la pulak yang terdedah
(free2 je org leh tgk)...
aisshh.... pelik lak ambo nak memikirnye...
waktu ambo balik ke kampung ari tu.. mcm2 kerenah ambo tgk..
meluat aiihh..
bukan apa...
org kampung ada kata kalau dah cantik kat luar biar kat dalam pon cantik..
kalau kat luar dah tunjuk?? tak comel la kan.... kesian lak kat si suami kelak..
(taktau la pulak kalau suami bangga)
semua tu untuk suami la cik kak.. suami je berhak..!
ke saje je?? ikut trend ya? ok fine up to u...!!
Artis Malaysia pon dah menjadi2 skang.. nak tunjuk apa yang cantik la tu...!
wah cantik ker??
bukak la lg..biar semua leh tgk.. free je kan...!
pastu bila kene rogol jgn nak salahkan orang...
renung2kan dan selamat beramal~~


    Fesyen terkini la ni... ish2

















                                                                                                                    


                                                                                                    
Artis pon satu kes.. Idol kah?? haiyaa


Manis:::> Hampir Menutup Aurat~


Stylista ka??

Kene ceq takrif tudung itu apa...~ 









OK cau~..renung2kan dan selamat beramal~~~



** Mase mula2 nak pakai tudung dulu biasa laa....
nanti bila hati dah terbuka sy pakai laa...
Sy nak cuba2 dulu... sy belum bersedia...
Ayooo..kak, sekolah dulu tak pernah pakai tudung penuh ka??? Pelik bin Hairan la pulak....
jawapan lg menarik.... Kubur kita lain2...apa ko susah.... ermm..~

LUAHAN HATIKU.

Tuhan! Jika aku masih sujud pada-Mu. Menunjukkan Engkau masih memanggil aku
Engkau masih lagi benarkan aku membesarkan-Mu. Namun aku sahaja tidak pandai beradab dengan-Mu.
Aku hamba-Mu memang tidak pandai beradab. Tapi Engkau masih sudi menerima aku. 
Begitulah rahmat dan kasih sayang-Mu. Hanya aku sahaja tak pandai menerima rahmat-Mu
Tuhan! Ajarkanlah aku bagaimana beradab dengan-Mu. Agar aku dapat bersopan sesuai dengan kebesaran-Mu
Aku takut setiap kali
Aku menyembah-Mu
Aku derhaka dengan-Mu
Tanpa AKU SEDARI




Wahai Tuhanku! Ampunkanlah aku, kalau aku tidak pandai membesarkan-Mu Tuhan
Maafkanlah aku tidak pandai beradab. Begitulah hamba-Mu selalu sahaja tidak beradab dengan-Mu
Janganlah Kau putuskan hubunganku dengan-Mu Tuhan. Pimpinlah aku lagi agar pandai membesarkan-Mu
Wahai Tuhanku! Ajarkanlah aku. Bagaimana beradab dalam sembahyang
Agar Kau tak putuskan hubungan dengan-Mu. Kalau Engkau putuskan musnahlah hidupku
Engkau sahaja harapanku. Janganlah Kau putuskan hubunganku dengan-Mu Tuhan
Teruslah panggil aku untuk mengadap-Mu Tuhan. Aku pula cuba membaiki hubunganku dengan-Mu Tuhan

CERITA TALI GANTUNG

Salam,
Ok fine, kalau bercakap pasal tali gantung...semua orang takut..
kucing kat umah sy yang berjumlah 22 ekor tu pon cuak tahap hantu raya 
( tp ada yg dah mati, kene racun, sob sob)..
SAYA SAYANG KUCING SAYA
kalau dulu mase kecik2 sy selalu dok pikir..
mcm mana ek kalau org yg kene penjara
seumur hidup.. seumur hidup tau!!
Sepanjang hidup dia ke kene kurung ?
ish2.. sy tak sanggup....
tapi hakikatnye.. hukuman seumur hidup tu bergantung pada umur dia... cuba korang bayangkan, kalau umur dia 76 tahun Rogol dan Bunuh anak..
siap la ko... good bye then... hehe
TALI GANTUNG oh TALI GANTUNG... 
hukuman paling menyeksakan...
bayangkan saat digantung tu apa agak2 yang dirasa..
perit dia... 
better dr kene pancung kan kan......


 Bawah ni pasal tali gantung:-




~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Tali gantung yang diimport ini diperbuat dari jenis jut yang paling
bagus dan dibalut dengan kulit lembut supaya tidak mencederakan
kulit banduan yang akan digantung.

Setiap satu berharga di antara RM4,000 satu hingga RM5,000.
Tali gantung ini semasa diterima daripada ejen pembekalnya akan
diuji ketahanannya dengan menggantungkan patung seberat lebih 90
kilo selama 72 jam.

Setiap tali gantung ini mempunyai nombor siri dan ia
diklasifikasikan sebagai senjata dan disimpan di dalam peti besi.

'Setiap tali gantung kita terima ada perkiraannya. Kita tak boleh
poie terus dan pasang, ada cara-cara yang kita kena ikut. Kita ada
empat jenis tali dan kita pilih mengikut berat banduan,' jelas
Samuel.

Di antara ciri utama tali gantung ialah tembaga pembunuh yang
berfungsi untuk mematahkan tengkok banduan.


APABILA RAYUAN DITOLAK 

Di Penjara Kajang umpamanya banduan yang dijatuhi hukuman gantung
dikenali sebagai banduan akhir dan ditempatkan di Blok Abadi
sehingga hukuman dilaksanakan.

Mereka ini menghabiskan hampir 23 jam sehari sendirian di sel mereka
dan hanya boleh meninggalkan sel atas kelulusan pegawai yang
bertugas.

Banduan akhir mungkin terpaksa menunggu bertahun-tahun sehingga
habis keseluruhan proses rayuan yang membabitkan Mahkamah Rayuan,
Mahkamah Persekutuan dan Jemaah Pengampunan Negeri.

Sekiranya rayuan kepada Badan Pengampunan ini juga ditolak, Mahkamah
Persekutuan akan mengeluarkan waran untuk melaksanakan hukuman di
mana di dalam waran itu akan disebut nama banduan, nombor kad
pengenalannya serta masa hukuman akan dijalankan iaitu di antara
5.30 pagi hingga 6.30 pagi.

'Kita diberi satu jam untuk laksanakan hukuman. Untuk banduan
beragama Islam biasanya kita akan jalankan hukuman gantung ini pada
hari Jumaat, selepas solat subuh. Bagi yang bukan Islam, waktunya
lebih kurang sama, cuma harinya boleh berbeza,' kata Samuel.

Selepas waran dikeluarkan, banduan akhir akan dibawa berjumpa dengan
pengarah penjara yang akan memaklumkan tentang pelaksanaan hukuman
gantung selepas segala proses rayuan terakhir ditolak.

'Biasanya banduan akhir ini akan tahu apabila dia dibawa keluar
dengan tangan bergari dan ada kawalan ketat, dia tahu keesokan
harinya sesuatu yang buruk akan berlaku (dia akan digantung),' kata
Samuel.

Semasa banduan akhir berada di bilik pengarah ini, kaum keluarganya
yang biasanya sudah dimaklumkan seminggu lebih awal sudah menunggu
di luar penjara untuk 'perjumpaan terakhir.'

Lazimnya suasana  dan pilu akan menyelubungi setiap perjumpaan
terakhir ini.

Banduan juga diberi pilihan untuk 'hidangan terakhir' bernilai
RM7.50.


HARI PENGGANTUNGAN

Menurut Samuel, kebanyakan banduan akhir yang menjalani hukuman
gantung 'poie dengan rela' setelah menunggu begitu lamo untuk
hukuman dilaksanakan.

'Mereka yang rajin sembahyang, tak kira agama, menunggu dengan
tenang dan sudah bersedia. Ada beberapa orang sahaja yang menjadi
agresif sehingga ke saat-saat terakhir.

' Ada sesetengah banduan puas hati dan beritahu saya nasib mereka
lebih baik dari saya kerana mereka tahu bila mereka akan mati. Bila
kita buka pintu untuk bawa mereka keluar ke bilik gantung, ada yang
salam dengan kita dan ucap terima kasih. Mereka kata mereka dah tak
tahan lagi menunggu,' katanya.

Di hari mereka diberitahu hukuman gantung akan dijalankan, mereka
akan meminta pena dan kertas untuk nota terakhir.

'Jangan ikut tabiat buruk ayah' antara kata-kata terakhir seorang
banduan untuk anak-anaknya, yang masih Samuel ingat.

Banduan juga boleh memilih pakaian apa yang hendak dipakainya pada
hari hukuman.

' Ada banduan beragama Islam hanya mahu pakai kemeja T dan seluar
sembahyangnya. Ada yang memilih kot dan tali leher. Ada yang pakai
kasut berharga RM300. Mati penuh gaya . Banduan itu kata dengan
jenaka,' cerita Samuel.

Hukuman gantung pula hanya dijalankan selepas semua pihak termasuk
pengarah dan doktor berpuas hati dengan keadaan banduan pada hari
hukuman akan dilaksanakan.


BILA PINTU PERANGKAP RENGGANG 

Pintu perangkap di bilik gantung di mana banduan akhir berdiri akan
secara automatik renggang sepenuhnya bila 'gear' ditarik.

Di bawah lantai pintu perangkap ada ruang kosong dengan ketinggian
5.18 meter.

Bunyi pintu perangkap yang terbuka dengan kuatnya memecah kesunyian
suasana penjara.

Menurut Samuel, proses menggantung dari masa banduan dibawa keluar
dari bilik menanti ke bilik gantung dan pengarah memberi isyarat
kepada tukang gantung untuk menarik 'gear' yang akan antaranya
membuka pintu perangkap hanya mengambil masa kira-kira 15 saat.

Semuanya perlu dibuat dengan lancar dan menurut Samuel, kematian
berlaku dalam masa di antara 30 saat hingga satu minit dan banduan
akan diturunkan dan diletak di atas troli selepas setengah jam
dibiar tergantung.

'Saya sering mengingatkan pembantu-pembantu saya supaya menghormati
jenazah kerana dia sudah menjalani hukuman. Kalau kita hormat pada
dia, semuanya tak ada masalah.

'Bagi saya pula, kebiasaannya saya akan pandang muka jenazah ini dan
letakkan tangan saya di atas dadanya. Ini petua yang diberi oleh bos-
bos saya dulu,' kata Samuel.

Menjalankan tugas khas ini memberikan banyak keinsafan kepada Samuel.
Beliau menasihatkan ibu bapa supaya memupuk nilai-nilai murni kepada
anak-anak mereka untuk mengelak mereka terjerumus melakukan jenayah.

'Segala-galanya bermula dari keluarga. Kalau keluarga tak kawal,
lingkup. Dadah, umpamanya, kalau seorang dalam keluarga jadi
penagih, satu keluarga akan terjejas,' katanya sambil menjelaskan
bahawa kebanyakan kes hukuman gantung adalah berkaitan dengan dadah.