COMPLETE FREEDOM < JUST TO BE FREE>


 Assalamualaikum
haa, tajuk nak gempak kan? entry kali ni sy nak menyentuh tentang kebebasan yang dituntut oleh negara2 Islam,kebebasan yang sebenarnya menjadi hak milik manusia sejagat.. Dalam kekalutan politik dalaman negara  dengan pelbagai isu yang timbul, sehingga dada2 akhbar menyiarkan  berita2 porno dan isu perkauman yang berbangkit.. 

Saya nak remind balik tentang semangat kita yang hilang, kalau dulu kita sibuk dengan pelbagai demonstrasi tentang tuntutan kebebasan negara Islam yang dijajah oleh negara Barat yang boleh saya sifatkan tidak berhati perut, membunuh bagai ikut suka hati mereka, tanpa memikirkan nasib insan seperti mereka yang ada mata hati dan perasaan.. sekarang lupa ke kita? mana perginya air mata yang jatuh dulu...
mana perginya suara jeritan semangat unite dalam mempertahan panji negara2 Islam..
sekejap je semua tu kan..
 atau mungkin saya 
yang tersilap?
kalau 
masih
ada 
Buktikanlah!!!!!!
Buktikanlah!!!!
Buktikanlah!!


Jom kita pasak kembali iman serta calitkan kembali semangat tersebut.. mereka umat Islam disana masih memerlukan kita sebagai pendorong semangat mereka untuk terus mara...dari tersungkur supaya boleh bangkit semula...
May Allah Bless Umat Muhammad s.a.w


Mereka [kafir laknatullah] berkelakuan seperti binatang...
dan ungkapan ini sesuai dengan realiti masyarakat dunia sekarang
"Dalam Dunia Haiwan Tiada Manusia,Tetapi Dalam Dunia Manusia ada Haiwan"




ia cukup menggambarkan apa yang berlaku dalam dunia kita sekarang...nauzubillah...

NAS-NAS QURAN &HADIS

Maksudnya; “Sebilangan dari manusia itu, mereka berkata, Kami beriman dengan Allah dan hari akhirat, [tetapi sebenarnya] MEREKA TIDAK BERIMAN” [al-Baqarah : 8]

Sesungguhnya Fir'aun telah berbuat sewenang-wenang di muka bumi dan menjadikan penduduknya berpecah belah, dengan menindas segolongan dari mereka, menyembelih anak laki-laki mereka dan membiarkan hidup anak-anak perempuan mereka. Sesungguhnya Fir'aun termasuk orang-orang yang berbuat kerosakan. [Al Qashash: 4]
(Mereka adalah) seperti orang-orang Yahudi yang belum lama sebelum mereka telah merasai akibat buruk dari perbuatan mereka, dan bagi mereka azab yang pedih.  [Al Hasyr:15]
Telah dila'nati orang-orang kafir dari Bani Israil dengan lisan Daud dan Isa putera Maryam. Yang demikian itu, disebabkan mereka durhaka dan selalu melampaui batas. [Al Maa'idah: 78]
“Dan tidak akan rela orang-orang Yahudi dan Nasrani kepada kamu sehingga kamu mengikuti agama mereka.” ( al-Baqarah: 120)

سِبَابُ الْمُسْلِمِ فُسُوقٌ وَقِتَالُهُ كُفْرٌ
Maksudnya; “mencela orang muslim itu adalah fasiq, dan membunuh mereka adalah kufur” [Al-Bukhari :5584]
“Tidak akan berlaku kiamat sehinggalah orang-umat Islam berperang dengan orang-orang Yahudi (di sebuah tempat). Orang-umat Islam akan membunuh mereka beramai-ramai sehinggakan apabila mereka bersembunyi di sebalik batu dan pokok, tiba-tiba pokok-pokok dan batu-batu itu bersuara menjerit memanggil umat Islam agar membunuh orang-orang Yahudi itu, kecuali pokok ‘Gharqad’, kerana ia adalah pokok Yahudi”.[Hadith Sahih riwayat Al-Bukhari dan Muslim] 
Kisah Bani Israil juga dipaparkan Allah dalam al-Quran

 sebagai suatu umat yang banyak mengingkari

 perintah nabinya.

 Dalam al-Quran sudah tertulis bahawa kaum Yahudi ini 

bangsa yang diusir.. tup tap tup tap, dalam peta dunia 

sudah ada kawasan hak milik mereka...aishh..sabo je la..
..
semuanya akan berakhir kelak, CONFIRM kerana janji Allah

 itu bukan

 dusta. tiada yang dusta melainkan benar-benar

 belaka..haa~..

selain itu terlalu banyak perubahan negatif 

yang dibawa oleh bangsa ini

 dengan menjajah 

minda umat 

Islam


Dalam al-Quran juga [ Surah al-Israa'] Allah menyebutkan tentang Bani Israil yang setelah menjadi bangsa yang kuat lagi besar lalu menjadi bangsa yang terhina kerana menyimpang dari ajaran Allah s.w.t...

Renung2kan dan selamat bermujahadah...
video

By--> hafifi borhan el said Love & Faith <---

MENUNTUT KEBEBASAN
--> SEMOGA KITA TERUS MENJADI HAMBA YANG BERSYUKUR<--

BAHTERA PERKAHWINAN NOOR [ o_O]


Assalamualaikum
haa, sahabat2, para pembaca terchenta sekalian...hehe
 ingat lagi tak saya ada tulis satu entry lepas 
tentang pertunangan kakak saya ..
Alhamdulillah, mereka telah diijab-kabulkan 
(sebulan sudah)
semoga perkahwinan mereka 
kekal hingga ke hujung nyawa..
sampai ke nafas terakhir... Ameen~
[ bertambah lagi koleksi anak saudara saya ] 
18 orang sekarang
(o_o)
Ameen inshaallah...

& entry kali ni saya nak kongsikan sedikit gambar mereka ketika majlis resepsi di Villa SB Pahang bulan Mei lepas...
Pssst..my mom said..
dia rasa lega & bersyukur sebab anak-anak perempuan
semua dah kahwin,6 orang semua dah settle...
and then sekarang tinggal 4 hero *tibe 
[2 hero pun dah lepas] 
inshaallah ada jalannya...
sampai jodoh naik la 
pelamin...

Rezeki kakak juga,
 beliau dijodohkan dengan pasangan kembar..
inshaallah ada rezeki dapat anak kembar pon boley..hehe..
(o_O)

 NAS-NAS QURAN
Kaum laki-laki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita, oleh kerana Allah telah melebihkan sebahagian mereka (laki-laki) atas sebahagian yang lain (wanita), dan karena mereka (laki-laki) telah menafkahkan sebagian dari harta mereka. Sebab itu maka wanita yang soleh, ialah yang taat kepada Allah lagi memelihara diri ketika suaminya tidak ada, oleh kerana Allah telah memelihara (mereka). Wanita-wanita yang kamu khawatirkan nusyuznya, maka nasihatilah mereka dan pisahkanlah mereka di tempat tidur mereka, dan pukullah mereka. Kemudian jika mereka mentaatimu, maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkannya. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar.
[ Surah An Nisaa' 34]

 Dan sesungguhnya Kami telah mengutus beberapa Rasul sebelum kamu dan Kami memberikan kepada mereka isteri-isteri dan keturunan. Dan tidak ada hak bagi seorang Rasul mendatangkan sesuatu ayat (mukjizat) melainkan dengan izin Allah. Bagi tiap-tiap masa ada Kitab (yang tertentu). 
[Surah Ar Ra'd 38]

Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya diantaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir.
[Surah Ar Ruum 21]


GAMBAR-GAMBAR PERKAHWINAN

POTONG KEK, SEDAP KOWT KEK NI...o*O







IBU SAYA DAN KAKAK


BAJU MELAYU PINK PASANGAN
 KEMBAR PENGANTIN





Peace yaaw, orait..wasalam

P/s --> apa2 pun keputusan yang nak dibuat dalam hidup
[ untuk lebih yakin] mesti buat solat istikharah [ minta petunjuk] bagi mendapatkan jawapan yang terbaik....!!

~SEMOGA BAHTERA INI TERUS DIBERKATI ALLAH...AMEEN~

By--> hafifi borhan el said Love & Faith <---


:: PENCIPTAAN ALAM UNTUK DIRENUNGI O_o ::

Assalamualaikum,
selepas kelmarin saya ada update entry tajuk Realiti dalam al-Quran tentang sungai dan laut tidak bercampur
[subahanallah], dan kali ni saya  nak update tentang ruang angkasa ciptaan Yang Maha Esa, percayalah cakap saya kalau kita semua  berfikir sejenak tentang penciptaan yang unik dan tiada tolok banding ini, maka hati kita akan dekat denganNYA, Sebab itu Islam [dalam al-Quran sendiri ada nyatakan] menggalakkan kita merenung keindahan ciptaan Ilahi ni supaya hati kita mudah terpaut dengan cinta Allah yang satu dan supaya kita tidak kufur nikmat...

Dari penciptaan manusia,langit dan bumi serta isi di dalamnya, matahari, bulan, planet di angkasaraya,mata air, sungai,laut, hujan,air terjun, serangga-serangga
 dan banyak lagi...subahanallah..let repent!!!..
Dan yang pasti semuanya tidak bertentangan dengan kajian sains teknologi. kalau semua
 masih ingat sewaktu tingkatan 3 
kita ada belajar
tentang semua ni...
subjek sains
 Science 
     chapter 9... 

Dan percayalah setiap apa yang diciptakan ada hikmahnya..orait!!!


Nas-Nas Quran

"Dan Dialah yang telah menciptakan malam dan siang, matahari dan bulan. Masing-masing dari keduanya itu beredar di dalam garis edarnya." (Al Qur'an, 21:33)
[surah al-Anbiyaa': ayat 33]



"Dia menciptakan langit dan bumi dengan (tujuan) yang benar; Dia menutupkan malam atas siang dan menutupkan siang atas malam..." (Al Qur'an, 39:5)
[surah  az-Zumar: ayat 5]


"Dan Kami menjadikan langit itu sebagai atap yang terpelihara, sedang mereka berpaling dari segala tanda-tanda (kekuasaan Allah) yang ada padanya." (Al Qur'an, 21:32)
[surah al-Anbiyaa': 32]



Setiap ciptaan semuanya ada dinyatakan dalam al-Quran...
semoga hati kita sentiasa terpaut dengan keindahan Islam yang datangnya dari Allah Maha Esa, 
Inshaallah...




Okey time for preview.. hehe

These are some of pics that I googled from the Net. All credits

 go to whoever own these pics and hopefully it's ok for me to



PENCIPTAAN BUMI DAN LANGIT  DAN ISI DI DALAMNYA
HANYA AMBIL MASA 6 HARI SAHAJA

PENCIPTAAN MANUSIA TANDA
 KEKUASAAN ALLAH

MATAHARI RAJA ANGKASARAYA

RUANG ANGKASA LEPAS


SUBAHANALLAH



SEMUA TELAH TERBUKTI YANG IA BUKAN MASHAF-MASHAF
 DONGENG



ANGKASA


MATAHARI

INDAH CIPTAAN SANG RAMA-RAMA...UNIK~

CANTIK!!!

orait..wasalam

By -------> Hafifi Borhan El Said love & Faith <--------

REALITI DALAM AL-QURAN!!!

Assalamualaikum,  
ermm..tgh2 malam macam ni penulis up-date entry..hehe...takpe abaikan.. penulis cuma nak kongsi citer lama tapi ia takkan lenyap macam tu je...sebab ia tentang kekuasaan Allah.... mula2 mase penulis tgk gambar ni (tahun lepas tak silap)...words  Subahanallah yang terpacul mula bila tatap gambar ni, Iye, awat tak percaya ka? tentang sungai n laut yang tak bercantum, ia langsung tak bercanggah dengan kitab suci al-Quran tentang air laut yang masin tidak akan bercampur dengan air tawar...wow!!mashaallah...

 Sebenarnya penulis da lama post pasal ni dalam 

cuma sekarang baru la nak buat entry pasai ni....

Aaahh..penulis malas nak cakap byk, jum kita tgk gambar 

dan hayati setiap maksud ayat Quran  supaya mata hati kita

terbuka dan terus meyakini bahawa Islam adalah agama

yang benar dan tiada keraguan...

inshaallah ada jalannya....



NAS-NAS  QURAN

....Dan Dialah yang membiarkan dua laut yang mengalir (berdampingan); yang ini tawar lagi segar dan yang lain asin lagi pahit; dan Dia jadikan antara keduanya dinding dan batas yang menghalangi. 
[:: SURAH AL-FURQAN AYAT: 53::]

......Atau siapakah yang telah menjadikan bumi sebagai tempat berdiam, dan yang menjadikan sungai-sungai di celah-celahnya, dan yang menjadikan gunung-gunung untuk (mengkokohkan)nya dan menjadikan suatu pemisah antara dua laut **? Apakah disamping Allah ada tuhan (yang lain)? Bahkan (sebenarnya) kebanyakan dari mereka tidak mengetahui.

**Yang dimaksud dua laut di sini ialah laut yang Masin dan sungai yang besar bermuara ke laut. Sungai yang tawar itu setelah sampai di muara tidak langsung menjadi Masin...
[SURAH AN-NAMLU AYAT: 61]

......Dia membiarkan dua lautan mengalir yang keduanya kemudian bertemu,
antara keduanya ada batas yang tidak dilampaui masing-masing...
[SURAH AR-RAHMAN AYAT 19-20]










Renung2kan dan selamat bermujahadah....
mana milik kita? semua milik Allah....
orait, wasalam



ENGKAULAH IBU

Assalamualaikum, 
     Hari ni tibe2.. penulis rindu kat keluarga...rindu kat mama, kat rumah, rindu nak bual2 ngan mama..heh, ni bukan kes anak mak..tp kenyataannya semua orang  memang takkan tak terlepas dari perasaan tu..cuma malu nak beritahu je kan... kene la cool sikit..ye dak?

   Sekarang Penulis nak kongsikan sesuatu yang memang semua agaknya dah perasan kot..,perasan atau tidak ibu kita akan bersusah payah kalau anak-anak mereka balik kerumah sama ada bercuti dari berkerja atau belajar....bila time nak balik semula...macam2 bekal yang Ibu kita nak beri..dari segi makanan dan kelengkapan semua 'ditaja' oleh ibu..
Terharu rasa (nampak tak pengorbanan kat situ) itu baru satu.....eh, bagi itu,bagi ini..sampai kadang2 untuk diri sendiri (mama) pon macam nak taknak je ada....
ada je alasannya..
""takpe mama punya ada lagi"" # 
""takpe ambik je la nanti mama beli lain"" # 
''kat rumah ni banyak lagi""#

Ya Allah betapa mulianya hati wanita ini!!!
terharu + tak sampai hati pon ada...kalau tak terima kang lagi la makan hati...so nak taknak terima je laaa... what can i do! hurrmm.
Itu baru sikit penulis nak beritahu..infinitinya kasih sayang seorang Ibu..tapi bukan bererti sang bapa tidak punya makna, siapalah kita kalau tanpa insan bernama bapa 
Bak kata pepatah..
"kasih bapa tiada penghujungnya,,
Kasih ibu bawa ke syurga."

Mulia sungguh hati mereka..
hargai mereka selagi masih ada ..mcm yang pernah penulis nukilkan di entry yang lepas...
KLIK SINI TAW....

Mentaati Kedua Ibu Bapa
Hadith :
Sabda rasulullah s.a.w yang maksudnya: “ Redha Allah bergantung pada redha dua ibu bapa, dan murka Allah bergantung pada murka kedua-dua ibu bapa.”
 
(Riwayat al-Hakim)

Last sekali penulis nak kongsikan sedikit lirik lagu tentang Ibu...!


ENGKAULAH IBU 
by SPIN

Kau pertama ku kenali
Juga pertama mu kasihi

Penghibur setiap kedukaan
Sinar di dalam kegelapan

*
Kau tercantik di mataku
Juga terindah di jiwaku
Tiada tandingan di seluruh dunia

**
Senyumlah ibuku
Oh senyumlah
Engkaulah wanita 
Sempurna bagiku

Senyumlah ibuku
Oh senyumlah

Senyuman saktimu
Memberiku kekuatan
Mengharungi hidup ini dengan tabah

Oh ibuku

Senyumlah ibuku
Oh senyumlah
Engkaulah wanita 
Termulia bagiku


Senyumlah ibuku
Oh senyumlah
Senyuman saktimu
Penghibur dukaku
Penyuluh arahku



mama!

Ibu penulis
Orait, wasalam

By : -------> Hafifi Borhan El Said love & Faith <--------