RAJA NAMRUD TEWAS KERANA SEEKOR NYAMUK


Assalamualaikum semua..
        Kita selalu memandang remeh kepada perkara yang kecil. Serangga yang kecil. Unggas yang kecil tetapi kita tidak tahu kadangkala yang kecil lebih berbisa daripada yang besar. Ular kapak kecil dikatakan lebih bisa daripada ular kapak besar. Jadi jangan pandang rendah pada yang kecil.
       Sesetengah serangga kecil cukup berbisa dan hebat. Lihatlah nyamuk aedes, sudah ribuan orang yang maut kerana gigitannya. Orang yang hari ini kelihatan sihat tetapi dalam dua tiga hari meninggal dunia kerana penyakit denggi. Nyamuk lain juga tidak kurang bisanya yang menyumbang pelbagai penyakit kepada manusia termasuk malaria. Jadi untuk mencegahnya jagalah persekitaran kerana menjaga kebersihan dan persekitaran dituntut oleh Islam.
      Nyamuk sebenarnya sejak ribuan tahun dulu sudah menjadi pembunuh. Ini terjadi apabila Allah SWT mengirim tentera nyamuk untuk membunuh Raja Namrud Kan'an dan tenteranya. Raja Namurd terlalu sombong untuk menerima dakwah yang dibawa oleh Nabi Ibrahim a.s. dan beliau rasa tidak patut menuruti dakwah yang dibawa Nabi Ibrahim a.s.
      Ketika Nabi Ibrahim menemuinya, dengan rasa egonya Raja Namrud berkata "Kumpulkan pengikutmu dan aku akan bawa pula pengikutku." Malahan beilau berkata, "Hai Ibrahim, jika Tuhanmu mempunyai Malaikat, maka kirimlah kepadaku untuk berperang denganku, jika sanggup ambillah kerajaanku ini." Begitulah sombongnya, Raja Namrud pemerintah Babylon.
Nabi Ibrahim a.s. bermunajat kepada Allah sambil berkata, "Ya Allah, sesungguhnya Raja Namrud dengan tenteranya menunggu kedatangan tenteramu, maka kirimlah kepada mereka tentera yang selemah-lemah makhlukmu iaitu nyamuk."
Tentera nyamuk dari laut
Tiba masanya Namrud sudah bersiap sedia dan mengumpul ribuan tentera berkudanya. Allah SWT mengarahkan tentera nyamuk keluar dari laut. Langit gelap dengan tentera nyamuk. Bagaimanapun nyamuk itu tidak terus membunuh tetapi mendatangkan penyiksaan kepada tentera itu supaya ia diperhatikan oleh Namrud laknatullah.
Melihat apa yang berlaku kepada tenteranya Namrud mula berasa gentar tetapi semuanya sudah terlambat. Allah memerintah seekor nyamuk masuk ke dalam lubang hidungnya dan berada di dalam rongga itu selama 40 hari.
Penderitaan Namrud sudah tidak tertanggung sehingga kepalanya menjadi sangat sakit. Akibat serangan nyamuk itu, Namrud sudah tidak mampu memerintah. Akibat tidak tahan dengan penderitaan, beliau mengetuk kepalanya dengan tongkat besinya. Namrud mati akibat kepalanya pecah kerana diketuk dirinya sendiri. Dia mati dalam kekufuran kerana tidak sempat bertaubat kepada Allah.
Allah berfirman, "Wahai Ibrahim, demi kemuliaan dan keagungan-Ku, sekiranya engkau tidak meminta kepada-Ku supaya mengutus tentera nyamuk, tentu akan mengirimkan yang lebih halus daripada nyamuk, jika seribu di antaranya berkumpul menjadi satu tidak mencapai besarnya nyamuk, tentu aku akan musnahkan juga mereka."
Itulah Namrud yang sebelum itu membakar Nabi Ibrahim a.s. dan seperti yang diceritakan dalam Surah Al-Anbia ayat 68 dan 69.
Jangan derhaka kepada Allah
Iktibarnya kita jangan derhaka kepada Allah. Apa lagi mencabar. Pada masa lalu ada ketika mendengar pelbagai cerita nasib manusia yang mencabar Allah yang akhirnya mati di panah petir. Apabila Tuhan memberi sedikit bencana, ada yang beranggapan Tuhan tidak adil. Anggaplah kesusahan atau bencana yang menimpa kita sebagai cubaan dan tahap cubaan pula tentunya tidak sama.
Jangan pula kita memandang rendah pada serangga yang kecil termasuk nyamuk dan lalat. Sudah banyak kematian umat manusia kerana nyamuk dan lalat. Pelbagai penyakit moden timbul ekoran bawaan virusnya.
Allah mempunyai sebab dijadikan nyamuk dan lalat. Bayangkan apa akan jadi pada bangkai, najis atau sampah sarap tanpa nyamuk dan lalat. Serangga kecil yang kita merasakan kewujudannya tidak berguna sebenarnya mempercepatkan proses pembentukan baja dan baja ini berguna kepada pokok yang menyumbangkan buah dan haruman untuk manusia.
Bagaimana syariat Islam mengenai nyamuk, lalat dan serangga perosak lain, 
sabda Nabi s.a.w. "Tidak boleh ada bahaya dan tidak boleh membahayakan." (Riwayat Ibnu Majah). Ulama membuat kesimpulan serangga yang memudaratkan itu boleh dihapuskan tetapi tidak dengan cara membakarnya.


By ----> Hafifi Borhan El Said love & Faith <----

No comments: