SITU SANA SINI HANTU BOLEH BERHANTU

Salam semua, semoga terus berada dalam rahmat Ilahi..
puasa Ramadan sudah... Raya pon sudah..
time raya je  mcm bese banyak muvi keluar..ada yang baru ada yang lama....teruja tak? teruja tak? hehe tapi mcm apa yang pada tajuk yang kt atas ni... suka utk sy  bgtahu sekarang ni kat mana2 khususnya di Malaysia banyak buat citer hantu..
lagi2 yang hantu komedi...

sy pon bukanlah peminat tegar time filem2 baru keluar mesti nak p tengok, 
takde mase okep!  download je...
 time kaunter tiket dibukak je utk filem2 baru sy takkan terhegeh2 nak p tgk n jarang sekali terdetik  kt hati nak p tgk... tapi bila tgk carta filem Malaysia yang agak meletop [kelaas kau ramli] kuang3!
 di kongker oleh filem 'berhantu' tibe2 sy dok pikir apa yg menarik sgt,  mungkin selera penonton dah berubah kat hantu citer hantu kot...
biaq p la kat depa, kang ada yang kata hada aku kesah? hamboi3 
tapi apa yang nak sy tonjolkan kt entry kali ni adalah pengisian citer dalam filem tersebut yang semuanye memang hantu...
hantu pulang balas dendam la...
hantu tak tenteram p ganggu balik
hantu main congkak , hantu hantu dan segala macam hal la... sampai ada rumah berpenunggu..grrr

sebenarnya kita memang dah tersasar fahaman...buat umat Islam yang memang dimuliakan kedudukan disisi Allah..
 mafhum hadis:
sabda Nabi Muhammad s.a.w.
apabila matinya anak Adam maka terputus la segalanya..terputus segala apa yang ada dalam hidupnya..stop sampai situ je k, cuma 3 perkara
1-Doa anak yang soleh
2-ilmu yang bermanfaat
3- sedekah amal jariyah
 sepatutnya umat Islam lebih tahu selepas mati destinasi pertama yang akan dituju ialah alam barzakh..
INI YANG PASTI...
alam yang menyaksikan segala amal perbuatan kita... ya, alam barzakh adalah tempat yang pertama yang akan kita semua jejak,
beriman dengan alam kubur termasuk sebahagian dari beriman dengan rukun iman iaitu beriman dengan hari Akhirat. Itulah iktikad Ahli Sunnah wal Jamaah.
semoga yang baik2 belaka kita disana
 inshaallah..
.
tapi kan tapi kan, apa yang selalu ditonjolkan oleh brader pengarah filem kebanyakannya bila mati sahaja individu tersebut menjelma jadi hantu..apekah? ada rumah berpenunggu apekah?..  


Yang sebenarnya hantu a.k.a penunggu itu semuanya iblis syaitan.. kena la buat "sesuatu" untuk jauh dr semua tu... 
(jgn p jumpa bomoh sudah) 
cuma makin membimbangkan bila citer mcm ni dihasilkan banyak buruknya berbanding baik yang diambil...aishh dunia sana sini!!! meh sini nak habaq lagi,


 sy sendiri amat bimbang terlalu banyak unsur2 israiliyyat dalam kebanyakan cerita lagi2 hal ehwal agama Islam yang sememangnya tidak ada dalam al-Quran.. menjelma jadi hantu selepas mati itu adalah karut...itu baru satu ada banyak lagi ++++ 
JELMAAN SYAITAN YANG PELBAGAI BENTUK!

MENERUSKAN LEGASI DALAM MENYESATKAN ANAK-ANAK ADAM...

Imam Annas bin Malik R.A berkata, bahawa bumi setiap hari berkata:
a. Wahai anak Adam, kamu berjalan di atas ku, kamu akan kembali ke dalam perut ku (kubur).
b. Hai anak Adam, kamu berbuat maksiat dan dosa di atas ku, dan kamu akan disiksa di dalam perut ku (kubur).
c. Kamu bergurau di atas ku, dan kamu akan menangis di dalam perut ku (kubur).

Wallahualam..."sesungguhnya mati itu pasti"



By--> hafifi borhan el said Love &Faith <---

2 comments:

faizulosman said...

mmg, kdg2 pelik jgk... knp org rmai minat tngok cite hantu kat wayang... adakah utk brhibur atau sebaliknye... tp, ad jgk yg rase takut pd ktika crite hantu yg dipaparkan yg berkaitan spt saka & susuk menyebabkan umat manusia takut utk menghampirinye... my opinion, ap crite yg dibuat mstilah ad msj bkn sekadar hiburan yg kosong semata2...

Nizam Ijam said...

asyik2 cerita hantu..