HUKUM MENYAMBUT APRIL FOOL

Salam satu akidah, terdetik sy nak tulis entry ni, esok 1 April 2012, dalam kalender Masihi ada sambutan APRIL FOOL, Umat Islam terutama remaja sekarang tak faham atau buat² tak faham, syok sangat mengenakan member² atau bahasa lebih klise memperdajalkan member² dengan gurauan melampau sedang hukumnya adalah HARAM dalam Islam, 
           Sambutan yang ini adalah HARAM disisi Islam.. dan sememangnya apabila HARAM itu pasti bersebab, Islam agama yg mudah, utk lebih faham sy analogikan yg Islam ini umpama sebuah farmasi yang menyediakan ubat-ubatan jika ada salah penggunaan ubat bukan salah farmasi tersebut tetapi salah orang yang menguruskan farmasi itu... mudah bukan? semuanya tersedia untuk kemaslahatan bersama!!!

Dr. Yusuf al-Qaradawi Hafizahullah:
Beliau menyebutkan bahawa menipu adalah satu sifat yang buruk. Ia tidak layak diamalkan oleh manusia yang berakhlak dan beriman. Bahkan ia adalah satu petanda kemunafikan. Ini kerana Rasulullah S.A.W bersabda:
“Orang munafik mempunyai tiga ciri: Dia menipu, tidak menepati janji, dan tidak menunaikan amanah.” [HR al-Bukhari dan Muslim]

Rasulullah S.A.W memberikan amaran ke atas perbuatan menipu dengan tujuan menghiburkan manusia. Baginda sallallahu `alaihi wasallam bersabda:
“Kecelakaan ke atas sesiapa yang menipu untuk menghiburkan manusia, kecelakaan ke atasnya, kecelakaan ke atasnya.” [HR Abu Daud, at-Tirmizi, dan an-Nasai’e]

Rasulullah Sallallahu Alaihi Wassalam juga bersabda:
“Seseorang itu tidak dikira benar-benar beriman hinggalah dia meninggalkan penipuan yang bertujuan untuk bergurau dan meninggalkan berdebat walaupun dia membawa kebenaran”. [HR Ahmad dan At-Thabrani].

Sebahagian hadis Nabi S.A.W turut memberikan amaran ke atas umat Islam daripada menakutkan orang lain sama ada secara serius mahupun bergurau. Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam bersabda:
“Tidak dibenarkan seseorang menakutkan seorang Muslim.” [HR Abu Daud]




Oleh kerana itu, menipu adalah dilarang di dalam apa bentukpun. Sambutan ini (Hari April Fool= 1 April) adalah dilarang kerana empat sebab:

1.Larangan menipu yang sudah termaktub di dalam al-Quran dan as-Sunnah.
2.Kesedihan dan ketakutan yang tidak berasas (yang disebabkan penipuan itu) yang mungkin boleh menimpa seseorang mahupun kesemua ahli keluarganya walaupun hanya untuk satu jam.
3.Pengkhianatan ke atas kepercayaan yang diberikan.
4.Meniru budaya buruk yang bukan milik kita, iaitu penipuan...

 ** sy explore youtube pasal sambutan ni...sy ada tengok video negara Barat bergurau dengan rakannya (April Fool) main takut² menyamar jadi hantu n mangsa lari ke luar rumah kerana ketakutan kemudian mati dilanggar kereta di luar rumah... Astagfirullah... let repent wasalam!!!

By--> hafifi borhan el said Love & Faith <---

No comments: