KHABAR ANGIN

Salam, entry kali ni penulis nak sentuh tentang khabar angin atau cerita palsu... penulis yakin pembaca semua faham dan tahu akan akibat kalau cerita palsu dan khabar angin ini tersebar atau lebih mudah bahasa orang kampung penulis khabar angin disebut 'rumors' hehe..
JADIKAN MEDIA SEBAGAI BATU LONCATAN KEARAH KEBAIKAN~

Minggu ini kita digemparkan dengan berita kematian pelakon aksi Hong Kong Incik Jackie Chan. Penulis sangat terkezut bila dengar berita ni sebab penulis memang suka tengok cerita kung Fu dan seangkatan dengannya... hehe...rupa2nya cerita itu tidak sahih sama sekali....haiyaa!! 







Selain itu pelakon Johnny Depp turut terkena berita palsu sebegini....
Dan masalah lagi besar sekarang bila media di negara kita seakan tidak tulus dalam membuat liputan...dan bila ia tidak telus dia menipu...dan bila cerita itu tipu dan tersebar maka natijahnya sangat berat......individu tidak bertanggungjawab..kalau mende ni berterusan tak mustahil lebih ramai yang menjadi mangsa kemnodenan ICT..cis!!!
penulis yakin pembaca faham apa yang penulis nak sampaikan..... ok...dan yang pastinya ini semua tanda dunia semakin dekat dengan pengakhirannya....Ya Allah...!







-NAS-NAS AL-QURAN & HADIS-


Sesungguhnya diantara mereka ada segolongan yang memutar-mutar lidahnya membaca Al Kitab, supaya kamu menyangka yang dibacanya itu sebagian dari Al Kitab, padahal ia bukan dari Al Kitab dan mereka mengatakan: "Ia (yang dibaca itu datang) dari sisi Allah", padahal ia bukan dari sisi Allah. Mereka berkata dusta terhadap Allah sedang mereka mengetahui.
( Surah Ali 'Imran: 78)




Maka siapakah yang lebih zalim daripada orang yang membuat-buat dusta terhadap Allah dan mendustakan kebenaran ketika datang kepadanya? Bukankah di neraka Jahannam tersedia tempat tinggal bagi orang-orang yang kafir? 
(Surah  Az Zumar: 32)


BANYAK DUSTA & KEBANYAKAN BERITA DIKHABARKAN TIDAK TEPAT

'Pada akhir zaman akan muncul pembohong2 besar yang datang kepadamu
dengan membawa berita2 yang belum pernah kamu dengar & belum pernah
didengar oleh bapa2 kamu sebelumnya, kerana itu jauhkanlah dirimu dari mereka agar mereka tidak menyesatkanmu & memfitnahmu' - Sahih Muslim

*** ~ Siaran TV kerajaan dan swasta, akhbar2 harian & majalah² yg popular skarang nie....... macam macam kan ....



 (BERITA DUSTA)


Hadith Rasulullah yang diriwayatkan Imam Ahmad Musnad dengan sanad Jayid: "Celaka baginya, celaka baginya, celaka baginya. Yaitu seseorang yang berdusta agar orang-orang tertawa." Di dalam kitab Shahihain (Shahih Bukhari dan Muslim), Rasulullah SAW bersabda: "Tanda orang munafik ada tiga, salah satunya adalah jika berbicara dia dusta."


SUKA MENYEBARKAN KHABAR DUSTA 


Orang munafik senang memperbesar peristiwa atau kejadian. Jika ada orang yang tergelincir lisannya secara tidak sengaja, maka datanglah si munafik dan memperbesarkannya dalam majelis-majelis pertemuan. "Apa kalian tidak mendengar apa yang telah dikatakan si fulan itu?" Lalu, dia pun menirukan kesalahan tersebut. Padahal, dia sendiri mengetahui bahawa orang itu mempunyai banyak kebaikan dan keutamaan, akan tetapi si munafik itu tidak akan mahu mengungkapkannya kepada masyarakat.




Renung2kan dan selamat beramal~
wasalam!!
  
By -------> Hafifi Borhan El Said love & Faith <--------

No comments: